Οι σπόροι και η διατροφική τους αξία

Στα μίγματα σπόρων του εμπορίου συναντάμε συνήθως κάποια ομάδα σπόρων ,που ειναι οι πιο βασικοί στη διατροφή του καναρινιού , όπως και μερικούς άλλους συνήθως μικρού μεγέθους , τους οποίους συνηθίζουμε να ονομάζουμε έξτρα σπόρους . Ας δούμε όμως όλοι αυτοί τι στην πραγματικότητα προσφέρουν απο πλευράς βασικών θρεπτικών συστατικών.

Ο βασικός σπόρος ενός μίγματος , ένας απο τους δύο μη λιπαρούς

ο καναρινόσπορος 

canaryseed

 

έχει σημαντικά αμινοξέα και πρωτεΐνη περισσότερη από όσο συνήθως ακούγαμε, χωρίς να δίνονται μέχρι τώρα πηγές των στοιχείων αυτών. Βλέπουμε δύο συστάσεις του, που είναι λογικό να υπάρχουν σε κάθε σπόρο , αφού απο τις συνθήκες εδάφους, τις καιρικές συνθήκες κλπ , κάθε χρονιά και σε κάθε τόπο δεν έχουμε ακριβως την ίδια σύσταση . Όμως ξεκάθαρα μπορούμε να δούμε πρωτεινη απο 18 % και πάνω , με μόνη σημαντικότατη έλλειψη την λυσίνη και απλά μέτρια την μεθειονίνη . Αντίθετα ειναι, με εξαιρεση την chia , η μεγαλύτερη πηγή τρυπτοφανής σε απόσταση από όλους τους άλλους και για αυτό ,πρεπει να ειναι ο βασικός σπόρος , τόσο για να δημιουργησει χαμηλή θερμιδικά βάση , αλλά και για να καλύψει αυτή την ανάγκη.

 

Η βρώμη

imagesKTD83OTM

είναι ο σπόρος που πρέπει να ακολουθεί , γιατί έρχεται να συμπληρώσει μέχρι ένα βαθμό τις ανάγκες σε λυσίνη . Σε περιόδους εκτός του μεγαλώματος των νεοσσών εντός φωλιάς και της πτερόρροιας , μπορεί και απο μόνη της να καλύψει τις ανάγκες σε λυσίνη , ειδικά αν το μίγμα συνοδεύεται απο μια σωστή συνταγή αυγοτροφής . Τόσο ο ένας σπόρος , όσο και ο άλλος , αλλα και

 

H κινόα

uu

 

που ειναι ανώτερος και απο τους δύο που δεν έχουν καθόλου Ω3 πλήρως απαραίτητα για την υγεία των πουλιών απο πολλές πλευρές.

(ενισχύουν γονιμότητα , ανοσοποιητικό , μειώνονται τα κοκκίδια , τα μικρά απορροφούν πιο σωστά την λυσίνη , που η μη σωστή απορρόφηση της οδηγεί σε θνησιμότητα)

Το κενό αυτό δεν μπορούν να το καλύψουν οι αυγοτροφές , γιατί δεν ειναι πλούσιες σε Ω3 , αλλά και να ήταν , αυτά σύντομα οξειδώνονται όταν μια συσκευασία ανοίγει. Το κενό αυτό μπορούν να το καλύψουν μόνο οι λιπαροί σπόροι , όπως και κάποιες επιπλέον ανάγκες σε αμινοξέα , όταν οι ρυθμοί απορρόφησης τους πρέπει να ειναι ιδιαίτερα αυξημένοι (ανάπτυξη νεοσσών, πτερόρροια)

Βασικός λιπαρός σπόρος , όπως μπορούμε να δούμε είναι

 

Η περίλλα 

 kjhj

http://newhope360.com/breaking-news/perilla-new-chia
Perilla seed CO2 extract has the highest ratio of omega-3 to omega-6 fatty acids of any known seed oil—a remarkable 6:1—and typically 50 percent to 60 percent ALA content, which is twice that of chia seed extract.

ενώ έχει και πολύ καλή πρωτεϊνη , με μόνη έλλειψη την όχι πολύ υψηλή λυσίνη και συγκρινόμενη με την περίφημη πρωτεϊνη της σόγιας υπερτερεί και σε απορρόφηση απο τον οργανισμό (καλύτερη πεπτικότητα) και στη μεθειονίνη που η σόγια είναι απο τις σημαντικότερες πηγές


Απο τους καλύτερους σπόρους σε πρωτεϊνη 

 

Το κανναβούρι 

kanaburi-500x500

με πάρα πολύ υψηλή λυσίνη , κορυφαία για το πύρωμα αργινίνη και υψηλότατη μεθειονίνη .  Μόνη υστέρηση εχει στην τρυπτοφάνη ,που καλύπτεται απο τον καναρινόσπορο . Θα μπορούσε να ηταν αυτος ο κυρίαρχος ποσοστιαία λιπαρός σπόρος , αν δεν ειχε τοσο ιδανικό λόγω ω6 προς ω3 όσο η περίλλα και για τον λόγο αυτόν , θα ηταν καλό να τον υποβοηθήσει και ενα ποσοστό

 

Λινάρι 

hjghj

που ναι μεν δεν έχει την τέλεια (αλλά πολύ καλή) ποιότητα πρωτεϊνης , αλλά ειναι ο μόνος σπόρος κοντά σε chia και περίλλα , όσο αφορά τα ω3 και σαφώς φθηνότερος 

Σαν έξτρα σπόροι μπορεί να δοθούν 

 

Η καμελίνα 

Ryzhik_1361960512

για την πολυ καλή της πρωτεϊνη και την σημαντική περιεκτικότητα σε ω3 αλλα και γιατί το λάδι της αποτελει την 2η καλύτερη φυσική πηγή βιταμίνης  Ε  μετά το σιτέλαιο 

http://en.wikipedia.org/wiki/Camelina_sativa

The vitamin E content of camelina oil is approximately 110 mg/100 g

με αρκετά πιο χαμηλά σαν τρίτη πηγη τον ηλιόσπορο (γύρω στα 45 mg / 100 γρ )

 

Ο ηλιόσπορος 

jkh

είναι ένας σπόρος με πολύ καλή πρωτεϊνη (υψηλή λυσίνη και αργινίνη)

http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3079/2

Αν μπεί σε ενα μίγμα , ειδικά για ιθαγενή που αποτελεί και επιλογή στη φύση , σε μετρημένη και όχι υπεβολική ποσότητα , μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά , αν παράλληλα το μίγμα περιέχει περίλλα , chia , λινάρι , καμελίνα σε σημαντικά ποσοστά . Είναι πολύ αγαπημένος σπόρος των πουλιών αλλά έχει το ίδιο ακριβώς προφίλ με

 

Το νίζερ

jkjs

που και εκείνο έχει ελάχιστα ω3 και πάρα πολλά ω6 και παράλληλα πάρα πολλά λιπαρά και οι δύο τους . Οπότε πρέπει να δίνονται με μέτρο

 

Επίσης η chia

κία

http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3061/2

πολυ καλή πηγή ω3 , δεύτερη φυτική πηγή μετά την περίλλα , πολύ καλή λυσίνη , αργινίνη , εξαιρετική τρυπτοφάνη , αλλά φτωχή εντελώς σε μεθειονίνη . Δυστυχώς η τιμή της έχει εκτοξευθεί και δεν επιτρέπει ρεαλιστικά υψηλές ποσοστόσεις 

Όλα τα παραπάνω οδηγούν σε ενα μίγμα με 

καναρινόσπορο 65 %
βρώμη 10 %
περίλλα 10 %
λινάρι 5 %
νίζερ 5 %
κανναβούρι 5 % 

που στην περίοδο συντήρησης μπορεί να αραιωθεί με 20% επιπλέον βρώμη 

και σε περιόδους όπου δεν έχουμε μωρά στη φωλιά  ή κατα τη διάρκεια της πτερόρροιας ή έχουμε μικρά σχετικά κλουβιά ή σε περιοχές της χώρας με ζεστό κλίμα (νότια Ελλάδα )

να γίνει 

καναρινόσπορος 65%
βρώμη 15 %
περίλλα 8 %
νίζερ 4%
λινάρι 4 %
κανναβούρι 4 %

σε περιόδους προετοιμασίας για την αναπαραγωγή, στο μεγάλωμα των νεοσσών και στην πτερόρροια , μπορούν λιγότερο ή περισσότερο , ανάλογα με τις συνθήκες που περιγράφηκαν πιο πάνω , να προστεθούν και chia , καμελίνα και ηλιόσπορος. 

 

Πηγή: www.greekbirdclub.com